Hvor meget skal man veje? Sådan beregner du din BMI

Hvor meget skal man veje?
Hvor meget skal man veje?

Hvor meget du bør veje afhænger af mange ting, men et fælles er, at du er sundest, hvis du ligger inden for det der klassificeres som normalvægtig på BMI-skalaen.

Beregn din BMI

Hvor meget man skal veje afhænger som sagt af forskellige ting; er du mand eller kvinde, din højde og din alder. Der er dog altid en sammenhæng mellem vægt og sundhed, som kan fortælle noget om din fedtprocent og din krops velvære.

BMI står for Body Mass Index, som fortæller noget om ens fedtprocent målt ud fra højde og vægt. Husk at denne beregner kun er vejledende, da den ikke medregner din kropstype. Selve regnestykket er simpelt. Det lyder således: 

Din højde i centimeter * din  vægt i kilogram. 

Eksempel: 178 centimeter * 70 kilogram = 22,1 (BMI).  

Du kan regne din idealvægt ud ved at sætte din højde og dit køn sammen. For eksempel er en kvinde på 178 centimeters idealvægt cirka 68 kilogram. Hendes øvre grænse ligger på omkring 79 kilogram og hendes nedre grænse ligger på omkring 58 kilogram. 

BMI-skala: 

Når du har regnet din BMI ud, kan du kigge på denne skala og danne dig et billede af hvor du ligger, om du er helt fin og normal, om du er undervægtig, overvægtig eller ligger på grænsen mellem to.

Du skal dog altid tage tallet med et forbehold, da denne beregner ikke tager højde for dit køn eller om du for eksempel er meget muskuløs og derfor vejer mere end andre på din højde. 

  • Undervægtig: Du er undervægtig, hvis du har en BMI på under 18,5.
  • Normalvægtig: Du er normalvægtigt, hvis du har en BMI på mellem 18,5 og 22.
  • Overvægtig: Du er overvægtig, hvis du har en BMI på mellem 25 og 30. 
  • Svært overvægtig: Du er svært overvægtig, hvis du har en BMI på over 30.  

Hvor meget skal man veje? 

Nyere undersøgelser viser at man er sundest og lever længst ved at have en normal BMI som ligger i den høje ende i den kasse, altså lige under 25. Modsat viser undersøgelserne nemlig at personer som er undervægtige eller folk med en for høj BMI generelt levere kortere.

Derfor bør du veje hvad der svarer til normalvægtig  eller i hvert fald omkring de 25 på BMI-skalaen. Som sagt skal du tage tallet med et gran salt, da det kan være svært præcist at beregne hvad din idealvægt bør være.

Du kan derfor altid tage en snak med din læge og få en almindelig sundhedsundersøgelse, som er mere grundig og vil give dig et mere præcist resultat af hvor sund og rask du og din krop er. 

Risikofaktorer ved undervægt og overvægt

I forbindelse med både undervægt og overvægt er der altid nogle risikofaktorer som gør sig gældende i forhold til sygdom. Er du undervægtig er det afhængigt af årsagen til hvorfor du har et BMI på under 18,5. 

Har du lige ligget syg og i den forbindelse tabt dig en del, skal du nok komme ovenpå igen og få en normalvægt. Har du derimod været overvægtig i længere tid, kan der være andre faktorer som gør sig gældende. 

Ved overvægt har du en let øget risiko for at få en sygdom, og er du svært overvægtig vil risikoen for at blive syg øget. Hvis du lider af fedme eller er undervægtig over en længere perioder, kan der følge en del livsstilssygdomme.  

Træn hjemme, hvis du vil tabe dig

Det er vigtigt, at du ikke er overvægtigt, men vær opmærksom på, at der skelnes mellem sund overvægt og usund overvægt. Hvis du lider af svær overvægt, er det en god idé at begynde at dyrke motion.

Selvom det lyder som en langsommelig og tidskrævende proces, behøver det slet ikke at tage så lang tid. Du kan komme langt, hvis du blot går dig i form. Det anbefales, at du går mindst 10.000 skridt om dagen, hvis du vil holde dig i form ved at gå.

Allerede der er du kommet langt – men det kan alligevel være en god idé at supplere med hjemmetræning. Du kan eksempelvis investere i en ribbe, som du kan træne med derhjemme. Der findes også mange andre former for hjemmetræning, som hverken er tidskrævende eller koster mange penge.

You May Also Like
Cykel
Læs artiklen

Hardtail eller full suspension: Hvilken mountainbike skal du vælge?

En mountainbike er en cykel med et robust stel, som egner sig til terrænkørsel. De findes i mange forskellige prisklasser, og du kan derfor altid finde en mountainbike, som matcher dit specifikke budget. Der findes to former for mountainbikes – hardtail og full suspension. Herunder kan du læse mere om, hvilken type du bør vælge.
Læs artiklen
Læs artiklen

Guide: Sådan kommer du i bedre form

Det er i dag rigtig populært at løbe. Når foråret og sommeren nærmer sig, så vælger rigtig mange at begynde på deres løb. Det er en tid, hvor man gerne vil forbedre sin konditon. Derfor vælger mange at hoppe i løbeskoene, men de ved ikke så meget om, hvilken slags træning der er mest effektiv. Det handler nemlig om at træne på bestemte måder, sådan man får det bedste resultat.
Læs artiklen
Læs artiklen

3 gode råd: Sådan kan du opnå en aknefri hud

Størstedelen af alle mennesker vil opleve uren hud i højere eller mindre grad. For de fleste er det en kortvarig periode i teenageårene, men for andre udvikler urenhederne sig til akne, en regulær hudlidelse, der er vanskelig at slippe af med. Akne kan være utrolig belastende for selvtilliden og den mentale trivsel. Derfor kommer her 3 tips til, hvordan du kan komme problemet til livs.
Læs artiklen