Derfor er jern et vigtigt mineral for kroppen

Jern er et mineral, som findes i kroppen. Den vigtigste egenskab ved jern er at transportere ilt rundt i kroppen. Derudover bidrager jern til mange andre vigtige processer i vores krop.

Det meste af det jern, vi har i kroppen, findes i musklerne og i blodet, som transporteres i blodbanen.

Nogle oplever symptomer på jernmangel og kan med fordel tilføre kroppen jern via kosttilskud.

Symptomer på jernmangel

Mangel på jern i kroppen kan vise sig på forskellige måder. Nogle af de mest hyppige symptomer på jernmangel er hovedpine og generel træthed i kroppen. Derudover kan man opleve at blive svimmel eller få åndenød.

Disse symptomer kan være kilde til ubehag i hverdagen, hvorfor det kan være en god ide at sikre sig, at man får nok jern.

Hvem har brug for jern?

Der er nogle grupper, som er mere udsat for at være i jernmangel. Kvinder, som er i den menstruerende alder, mister blod hver måned og kan derfor være i mangel på jern. Af samme grund kan bloddonorer, der hyppigt donerer blod, også have jernmangel.

Gravide anbefales også jerntilskud, samt nogle ældre mennesker. Da jern hovedsageligt findes i animalske produkter, kan vegetarer og veganere også opleve jernmangel.

Sådan får man jern gennem kosten

Jern findes naturligt i den mad, vi indtager, og de fleste får nok jern med en varieret kost. Især i kød, fisk og andre animalske produkter findes der jern. Bælgfrugter og grove grønne grøntsager indeholder også jern.

En anden måde at øge sit jernindtag på er ved at indtage mere C-vitamin. C-vitamin gør at kroppen optager mere jern. Vitaminet findes især i peberfrugt, citrusfrugter, kåltyper og forskellige mørke bær.

Der kan være forskellige grunde til, at man ikke får nok jern gennem kosten. I sådanne tilfælde kan det være en god ide at tage jern som kosttilskud.

Jern som kosttilskud

Hvis man oplever symptomer på jernmangel, kan jern tilføres kroppen gennem kosttilskud. Måske er man en del af en af de grupper, som ofte er udsat for jernmangel, eller blot i mangel på mineralet.

Jern kosttilskud kan med fordel anvendes til at tilføre kroppen det jern, den har brug for. For at være sikker på, at der er tale om jernmangel, kan man undersøges ved sin læge.

Jern som kosttilskud kommer i form af tabletter og tages en gang om dagen. Det er bedst at undgå mælkeprodukter sammen med sit jerntilskud, da det kan modvirke kroppens optagelse af jern.

You May Also Like
Læs artiklen

Tips til sundere og stærkere hår, der altid ser godt ud

Vil du gerne have sundere og stærkere hår, der altid ser godt ud? Hvis ja, så skal du begynde at bruge tipsene i denne artikel. Vi vil diskutere, hvordan du passer ordentligt på dit hår, så det bliver sundt og stærkt. Du skal også sørge for, at du gør alt, hvad du kan, for at forhindre hårtab. Ved at følge tipsene i denne artikel kan du opnå sundt og stærkt hår, der altid ser godt ud!
Læs artiklen
Læs artiklen

Guide: Sådan kommer du i bedre form

Det er i dag rigtig populært at løbe. Når foråret og sommeren nærmer sig, så vælger rigtig mange at begynde på deres løb. Det er en tid, hvor man gerne vil forbedre sin konditon. Derfor vælger mange at hoppe i løbeskoene, men de ved ikke så meget om, hvilken slags træning der er mest effektiv. Det handler nemlig om at træne på bestemte måder, sådan man får det bedste resultat.
Læs artiklen