Now Reading
Døjer du med forstoppelse? Prøv disse 15 madvarer, der virker afførende

Døjer du med forstoppelse? Prøv disse 15 madvarer, der virker afførende

Forstoppelse: Mad, der virker afførende

Døjer du med forstoppelse, er det en god idé at spise mad, der virker afførende. Mange lider af tilbagevendende forstoppelse, der både er ubehagelig og generende for dit generelle velvære. Her er 10 madvarer, du bør spise, hvis du vil undgå det.

Lider du af forstoppelse, kan det have indflydelse på dit humør, dit velvære og din sundhed. Der er heldigvis flere ting, du kan gøre, hvis du vil komme forstoppelsen til livs. Det, du spiser, har i høj grad indflydelse. Se her, hvad du bør spise, hvis du vil af med din forstoppelse.

Hvad er forstoppelse?

Forstoppelse er en tilstand, hvor din afføring er hård og svært at komme af med. Det er normalt at gå på toilettet minimum én gang om dagen, men ved forstoppelse kan der gå flere dage mellem hver afføring. Op mod 15 procent af den danske befolkning døjer med jævnlig forstoppelse.

Tilstanden kan være smertefuld, men generne varierer i forskellige grader. Ofte vil du føle dig oppustet samt have en trykken i maven, og din afføring vil komme ud i små, hårde kugler.

Hvordan opstår forstoppelse?

Generelt handler forstoppelse om den næring, du indtager. Ofte vil den være forårsaget af, at du får for få fibre i din kost eller drikker for lidt vand, men det kan også være et symptom på, at du ikke få nok motion. 

Hvis du holder dig, fordi du eksempelvis ikke synes, det er rart at gå på toilettet på din arbejdsplads, kan du ligeledes få forstoppelse. Det er vigtigt at komme af med sin afføring, når kroppens signalerer det.

15 madvarer, der virker afførende

I de fleste tilfælde kan du afhjælpe din forstoppelse ved at spise bestemte madvarer – eller ved at undgå at spise andre. Herunder får du en liste over 15 madvarer, der virker afførende og afhjælper forstoppelse.

  1. Blomkål
  2. Appelsiner
  3. Porrer
  4. Rugbrød eller brød med fuldkorn
  5. Rugknækbrød
  6. Gulerødder
  7. Broccolli
  8. Fuldkornspasta
  9. Bønner
  10. Løg
  11. Kartofler
  12. Rosenkål
  13. Selleri
  14. Æbler
  15. Rigeligt med vand hver dag (minimum 2 liter)

Herudover bør du sørge for, at din daglige kost indeholder masser af fibre, mineraler og vitaminer. Det opnår du bedst ved at indtage kost, der indeholder fuldkorn samt 600 gram frugt og grøntsager. Desuden bør du undgå at indtage sukker og fedt, da det er med til at øge risikoen for forstoppelse.

Et højt indtag af fibre hjælper mod forstoppelse, da fibrene binder sig med vand, og det gør afføringen mere ‘smidig’, så det er lettere at få ud. 

Hjælper ovenstående ikke, eller døjer du med en slem forstoppelse, der har varet i flere dage, bør du tage på apoteket, hvor du kan købe afførende midler. Herudover kan svesker og kaffe hjælpe for nogle mennesker.

See Also
Hvor mange skridt skal man gå om dagen?

Døjer du med oppustet mave?

Det er ikke alle, der har en forstoppelse, der er klar over, at det er dét, der er problemet. Dette kaldes for en skjult forstoppelse, og lider du af denne tilstand, er det ikke sikkert, du er klar over, at det faktisk er en forstoppelse. 

Symptomerne på en skjult forstoppelse vil ikke være, at du ikke kan komme af med din afføring, men derimod at tarmen ikke bliver tømt ordentligt, når du er på toilettet. En skjult forstoppelse bliver forårsaget af, at din tyktarm har en funktionsforstyrrelse, så afføringen ophobes i din tarm, selvom du er på toilettet jævnligt. 

Dette vil som regel resultere i en oppustet mave og mavesmerter, der er generende i dagligdagen. Hvis du døjer disse symptomer, bør du følge de samme råd som ved en regulær forstoppelse. Indtag fiberrig mad, der afhjælper forstoppelse og sørg for, at dit væskeindtag er på minimum to liter vand om dagen.

6 råd til at undgå forstoppelse

Hvis du vil undgå at få forstoppelse eller ønsker at slippe af med den, er her 6 gode råd, du bør følge:

  • Drik to liter vand om dagen
  • Spis varieret og følg de officielle kostråd
  • Bevæg dig i raskt tempo i minimum en halv time hver dag
  • Lyt til din krops signaler og gå på toilet, når du skal
  • Undgå fede fødevarer, hvidt brød og for meget dukker
  • Tag til lægen eller på apoteket, hvis ikke din forstoppelse forsvinder
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© Motionogsundhed.dk – Publiceres af: Doubleads.dk

Scroll To Top