Energibar: Sådan får du mere energi under løbe- eller cykelturen

Energibarer: Dette skal du gå efter, når du vælger energibar
Energibarer: Dette skal du gå efter, når du vælger energibar

Energibarer er et forholds vist nyt fænomen, som ikke bør forveksles med proteinbaren, da den har et helt andet formål – nemlig at give dig energi til cykel- eller løbeturen. De kan dog anvendes når som helst, hvis du trænger til et skud energi.

Energibarer er de seneste år blevet voldsomt populære blandt motionister, fordi de leverer masser af energi, samtidig med at emballagen er nem at pakke ud, mens du er på farten. De er derfor perfekte til dig, der ofte motionerer eller dyrker cardiotræning.

Hvis du vil læse mere om specifikke energibarer, kan du med fordel klike dig ind på en webshop, der sælger energibarer, og tjekke udvalget ud. Køb energibarer her, eller læs mere omkring deres indhold.

Hvorfor bruge energibarer?

Der er ikke noget banebrydende ved energibarer, men det er et forholdsvist nyt fænomen i Danmark, som ofte har stået en smule i skyggen af proteinbarer, der ivrigt anvendes af de fleste, som går i fitness- og styrkecenter regelmæssigt.

Hvis du vil vide, hvor velegnet en energibar i grunden er, i forhold til at forsyne din krop med energi, når du allermest har brug for det, er det nødvendigt at tage de kritiske briller på, når du kigger på indholdsfortegnelsen.

Det er nemlig ikke alle energibarer, der er lige gode – og det er heller ikke alle, der rent faktisk lever op til det, de lover: at forsyne din krop med energi, når du mangler den allermest.

Hvad indeholder energibarer?

Du bør ikke bruge energibarer som erstatning for almindelig, fast føde, men de er et udemærket supplement i forbindelse med træning og motion. Herunder følger en række gode råd til, hvordan du finder den bedste energibar.

Hvis du træner for at tabe dig, bør du gå efter de energibarer, som har det laveste fedtindhold. Det betyder, at fedt maksimalt må udgøre omkring 20 % af energien i baren. Herudover bør du vælge en, som har et højt indhold af proteiner. Proteiner bør udgøre omkring 5 % af energien i baren.

Der kan være store forskelle på fedtindholdet hos de enkelte producenter, hvorfor du bør undersøge indholdet i den enkelte bar i stedet for at gå efter en bestemt producent. Hvis du vil være på den sikre side, er det essentielt, at du læser deklarationen igennem, så du er sikker på, at du vælger den, som indeholder mindst fedt.

Energibarer i forbindelse med udholdenhedstræning

Bruger du energibaren i forbindelse med udholdenhedstræning, skal du vælge en, som har mange kulhydrater. Det skyldes, at udholdenhedstræning tærer meget på kroppens kulhydratdepoter, hvorfor du bør sikre dig en maksimal genopfyldning.

Her bør du vælge en energibar, som indeholder mindst 50 g kulhydrat, maksimalt to timer efter du er færdig med den første træning. Du bør derfor gå efter de energibarer, som har det højeste indhold af kulhydrat.

Hvis du ikke kan finde en, som har minimum 50 g kulhydrat, kan du i stedet spise to energibarer. Det kan være en god løsning, hvis du har dyrket udholdenhedstræning, da det er vigtigt at få kulhydratdepoterne fyldt op igen.

Jo federe baren er, desto langsommere bliver kulhydraterne optaget – og det er værd at være opmærksom på, da det har indflydelse på, hvor hurtigt dit energilager bliver opfyldt. Hvis du har brug for energi, imens du træner, bør du derfor gå efter de energibarer, som har et lavet energiindhold.

You May Also Like
Læs artiklen

Vigtigheden af regelmæssige høretests for alle aldre

Ofte overser vi vigtigheden af regelmæssige høretests og tænker, at de kun er nødvendige for dem med et mærkbart problem eller for de ældre. Men regelmæssige hørescreeninger er afgørende for alle aldersgrupper, fra nyfødte til ældre. Fordelene er utallige: tidlig opdagelse af problemer, bedre livskvalitet og endda spor til dit generelle helbred.
Læs artiklen
Sidder dine børn også klistret foran skærmen? Det kan være fristende at give dem en tablet, når der skal laves aftensmad, eller når du bare ikke orker mere efter en lang arbejdsdag. Desværre er skærmtiden utroligt vanedannende, og dét kan være et problem. Tag i stedet børnene med på eventyr udenfor, hvor de både får frisk luft, rørt sig og udviklet deres motorik.
Læs artiklen

Mindre skærmtid: Sådan får du børnene til at lege udenfor

Sidder dine børn også klistret foran skærmen? Det kan være fristende at give dem en tablet, når der skal laves aftensmad, eller når du bare ikke orker mere efter en lang arbejdsdag. Desværre er skærmtiden utroligt vanedannende, og dét kan være et problem. Tag i stedet børnene med på eventyr udenfor, hvor de både får frisk luft, rørt sig og udviklet deres motorik.
Læs artiklen
Læs artiklen

Nøglen til et sundt liv: Hvorfor en varieret kost er afgørende

En sund og varieret kost er mere end bare et middel til at opnå en slank figur. Det er en vigtig faktor for at opretholde et godt helbred og en høj livskvalitet. En kost, som indeholder en bred vifte af næringsstoffer, vitaminer og mineraler, spiller en afgørende rolle i at forebygge sygdomme, styrke immunforsvaret og forbedre kroppens funktioner. Lad os se nærmere på, hvorfor en varieret kost er nøglen til et sundt liv.
Læs artiklen
Læs artiklen

3 gode råd: Sådan kan du opnå en aknefri hud

Størstedelen af alle mennesker vil opleve uren hud i højere eller mindre grad. For de fleste er det en kortvarig periode i teenageårene, men for andre udvikler urenhederne sig til akne, en regulær hudlidelse, der er vanskelig at slippe af med. Akne kan være utrolig belastende for selvtilliden og den mentale trivsel. Derfor kommer her 3 tips til, hvordan du kan komme problemet til livs.
Læs artiklen